Flightradar

Bron: www.flightradar24.com

Wat is een flight simulator eigenlijk?

Een stukje historie...

Het nederlandse woord voor "flight simulator" is "vluchtnabootser".  De eerste vluchtnabootsers ontstonden rond 1930. Ze waren vooral bedoeld om te leren "blindvliegen". 
Zonder zicht naar buiten moest je met behulp van verschillende vliegtuiginstrumentende de snelheid, de hoogte en de koers van het vliegtuig onder controle kunnen houden. Omdat piloten natuurlijk toch een keer moeten landen, het liefst op hun voorgenomen bestemming, was het ook belangrijk om te kunnen navigeren zonder dat je de wereld buiten ziet. Op die wijze konden de militaire maar ook de civiele luchtvaart hun vliegtuigen ook bij slecht weer of in het donker inzetten. Over het algemeen ontwikkelden piloten hun vliegvaardigheden echter gewoon in de praktijk.

In de jaren tachtig kwam daar verandering in. Het trainen van piloten in echte vliegtuigen was erg kostbaar en mensen in de omgeving van een luchthaven werden er niet blij van. De stormachtige ontwikkeling van computers maakte het mogelijk om de besturing en het gedrag van vliegtuigen steeds nauwkeuriger na te bootsen. Zo ontstonden de eerste flightsimulators voor specifieke typen vliegtuigen zoals de DC-8 en de Boeing 707. 

Op de thuiscomputer deed de flightsimulator rond 1980 z'n intrede. Eerst op de Atari, later op de PC. Sommigen herinneren zich misschien nog wel de schokkerige simpele beeldjes en het geronk van de motor van het Cessna vliegtuig. Inmiddels hebben die schokkerige beeldjes plaats gemaakt voor geavanceerde simulator  programma's. Wereldwijd maken honderduizenden mensen met hun joystick regelmatig een virtueel vluchtje. En wie aan een joystick niet genoeg heeft, kan van alles kopen om de realiteit dichterbij te halen.  

Tegenwoordig zijn flightsimulatoren een onmisbaar onderdeel van de luchtvaart.  Ze zijn er in verschillende soorten en maten,  varierend van grote panelen met een 1:1 afbeelding van een cockpit, tot aan een cockpit met alles erop en eraan. De verschillende typen flightsimulators zijn volgens internationale regelgeving ingedeeld. Het type simulator bepaalt waarvoor ze geschikt zijn: bijvoorbeeld navigatie, procedures, crew samenwerking, het oefenen van bijzondere situaties en natuurlijk ook de vliegvaardigheid. Piloten hebben heel wat uren in de simulator doorgebracht voordat ze met passagiers echt het luchruim in gaan. Maar ook tijdens hun loopbaan moeten piloten met regelmaat de simulator in om te checken of ze alle procedures en vaardigheden nog paraat hebben.

Het topsegment van de huidige flightsimulators zijn geavanceerde staaltjes van techniek. Ze kosten dan ook tientallen miljoenen euro's. Dankzij geavanceerde hardware en software bootsen de huidige flightsimulators een echt vliegtuig zo goed na, dat ze behalve voor opleiding en training ook voor experimenten en onderzoeken worden ingezet. Dat helpt om het drukker wordend luchtverkeer veilig te houden, maar ook om efficient  met brandstof om te gaan en de hinder rond vliegvelden verder te beperken.  

Kijk hier voor een nadere blik op de Boeing 737-800NG flightsimulator van SimFlying!

Nog 'n tip: In Someren zit het Museum voor vluchtsimulatie.
Opgezet door bevlogen en heel kundige mensen die je op een
geweldig leuke manier kennis laten maken met het vliegen in de unieke verzameling simulatoren die daar staan. Kijk op www.vluchtsimulatie.nl

 

 

sim vluchtnabootser 1

sim vluchtnabootser 2

sim fs2

sim b707

sim procedure trainer

sim airbus