Een motorstoring, wat nu?

Het gebeurt zelden, maar het kan natuurlijk wel gebeuren dat een van de motoren uitvalt. Dit kan meerdere oorzaken hebben, maar wat nu?

Doorvliegen mogelijk

Voor het vliegen is het geen enkel probleem. Een vliegtuig kan namelijk prima vliegen op slechts één motor. Omdat alleen nog de werkende motor zorgt dat het vliegtuig snelheid krijgt, heeft het vliegtuig de neiging naar een bepaalde kant te gaan draaien. Als de linker motor uitvalt is dit naar links, en als de rechter motor uitvalt is dit naar rechts. De piloot kan dit met zijn of haar voetpedalen compenseren. Hiermee kan het verticale staartoppervlak (rudder) bewogen worden en zal het vliegtuig weer zijn koers kunnen aanhouden. Op deze manier kun je nog steeds veilig op bestemming aankomen. Al vlieg je wel minder snel, en minder zuinig.

Of toch niet?

In het onwaarschijnlijke geval dat een toestel zelfs een algehele motorstoring ervaart, dan komt het vliegtuig in een glijvlucht. Zolang de vleugels er nog aan zitten is het belangrijk om voldoende snelheid te hebben. Met deze snelheid doen de vleugels nog steeds hun werk en kan de piloot in deze noodsituatie gecontroleerd naar een nabijgelegen vliegveld vliegen. Dit is echter afhankelijk van de locatie.

In januari 2009 vielen beide motoren van US Airways-vlucht 1549 uit kort na take-off door een bird strike. De Airbus A320 moest noodgedwongen een landing maken in de Hudson rivier. Alle inzittenden overleefden het ongeluk, een bijzonder scenario die zelfs verfilmd is onder de titel: ‘Sully’. Hieronder is de afgelegde route te zien.

S. Bollmann, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Een uniek scenario, die zelden, maar dan ook echt zelden, voorkomt. In onze Boeing 737NG-simulator kunnen we het scenario nabootsen. Krijg jij het vliegtuig veilig geland in de Hudson? Boek je simulatorsessie!

Engine start

In sommige omstandigheden kan er een poging gedaan worden om de motor opnieuw op te starten, maar in de meeste gevallen is dit niet het geval. Het is namelijk heel belangrijk om precies te weten waar het probleem zit en wanneer dat niet duidelijk is wil de piloot natuurlijk geen onnodig risico nemen. Het toestel wordt dan later op de grond geïnspecteerd om de precieze oorzaak te achterhalen.

Training

Piloten worden getraind om in dit soort (en soortgelijke) noodsituaties rustig te blijven en weten ook precies wat ze dan moeten doen. Zo zijn er speciale procedures wanneer een motor uitvalt tijdens de start. Ook wanneer de bestemming te ver weg is, en teruggaan geen optie is, zijn er vaak nog wel vliegvelden in de nabije omgeving om naar uit te wijken (zeker in Europa). Boven hoog terrein zijn er zelfs speciale ‘escape routes’ ontworpen, om veilig te kunnen dalen. In het vliegplan houden de piloten hier van tevoren dus al rekening mee.